Sjedinjene Američke Države su još letos produžile antidamping mere za kamionske gume iz Kine, uvedene 2019, za još pet godina.
Međutim, magazin „Tjyrpres” nedavno je objavio informaciju da nova kineska fabrika „Linglong” planira da gume napravljene u Zrenjaninu izvozi u SAD. Habtrak, premijum brend kineskog proizvođača guma „Linglong”, planira da sledeće godine uđe na američko tržište putem onlajn i oflajn kanala, nudeći celodnevne usluge zamene i održavanja guma, preneo je ovaj magazin. Kako je rečeno, proizvođač namerava da koristi prednosti svojih fabrika na Tajlandu i u Srbiji kako bi izbegao antidamping i kompenzacione carine na kineske proizvode, što u prevodu znači da će Kinezi preko Srbije preskakati američke antidamping mere. Kina je inače među top deset izvoznika guma u SAD, ali je izvoz opao poslednjih godina, upravo zbog antidamping mera.
Kakav posredan uticaj mogu da imaju ove američke mere i na srpsku ekonomiju, posebno na industriju guma u Zrenjaninu, gde će, kako je planirano, proizvodnja biti povećana za 1,1 milion jedinica godišnje, što će uključivati 800.000 guma za autobuse i kamione?
Kako podseća prof. Ljubodrag Savić, s Ekonomskog fakulteta u Beogradu, Donald Tramp je svom prethodnom predsedničkom mandatu Kinezima uveo carinu od 25 odsto na aluminijum i čelik.
– Za mene je bilo začuđujuće što je to isto uveo i Evropskoj uniji, tako da je to na snazi i dalje, kao zaštitna mera američke industrije. Očekujem da će nova američka administracija i sada žestoko udariti na evropsku ekonomiju. Neće biti pardona, ali će razlika prema Evropi možda biti minimalna, tek simbolična, u odnosu na SAD prema Kini – smatra prof. Savić, ističući, da kada je reč o izvozu guma iz Srbije na tržište SAD, da će Srbija deliti sudbinu EU.
– Jer, Kina ima fabrike i po Evropi, recimo, za baterije u Mađarskoj, a tu u EU Amerika neće praviti izuzetak. Iako smatram da će kineska roba iz Srbije biti isporučivana po povoljnijim uslovima, ne verujem da će se gume tek tako izvoziti na američko tržište, jer je to ipak kineski proizvod. Od američkih carina se niko neće spasiti, to je potpuno jasno, pošto Amerika može da radi šta hoće, ne mora nikom ništa da objašnjava. Sasvim joj je jasno da su gume iz Zrenjanina faktički kineska roba proizvedena u Srbiji, pa može samo da ima niže carinske stope, ali koliko niže, ne znam. Svakako će biti niže u odnosu na kineske carinske stope – ističe prof. Savić.To što će Srbija izvoziti gume u Ameriku, znači da je to kineska roba, a ne domaća, a to suštinski samo ulazi u BDP, što nije neki veliki boljitak.
– Ima s ekonomijom veze utoliko što tamo rade naši radnici, ali rade i kineski. Takođe, naplaćujemo i PDV u Srbiji, računa se i to što im dajemo struju, vodu, zemljište... Eto, to je naše – nabraja prof. Savić, podsećajući da naš robni izvoz nije potekao samo od kineskih kompanija, jer one nisu dominantne u Srbiji.
– Imamo dve takve u Boru, a treća je u Smederevu. Koliko se sećam, njihov izvoz je prošle godine bio oko sedam milijardi evra, ali treba reći da su u Srbiji dominantnije kompanije iz Nemačke. U njima radi oko 80.000 ljudi, jesu velike kompanije, ali su kod nas uglavnom komponentaši – ističe prof. Savić.
Ekonomisti iz publikacije „Makroekonomske analize i trendovi” (MAT) podsećaju da će trgovinskoj razmeni sa svetom u ovoj godini doprineti i nova kineska fabrika „Linglong” u Zrenjaninu, odnosno da će masovna proizvodnja guma, koje će ići u Kinu, uticati na rast našeg izvoza.
Inače, fabrika guma u Srbiji „Linglong”, koja je građena od 2019. godine, sredinom ovog septembra zvanično je počela serijsku proizvodnju guma u Zrenjaninu. U fabriku je uloženo milijardu dolara, i ove godine će izvesti gume za 200 miliona evra, a sledeće 500 miliona evra. Kako je istakao nedavno predsednik Srbije Aleksandar Vučić, za tri do pet godina fabrika će biti među prve tri kompanije po izvozu iz Srbije.Antidamping carine kao alat za zaštitu domaće industrije
Antidamping mere koje SAD primenjuje na robu iz Kine predstavljaju zaštitne mere protiv takozvane damping prakse. Damping se odnosi na situaciju kada proizvođači ili izvoznici iz jedne zemlje prodaju robu na tržištu druge zemlje po ceni koja je niža od normalne tržišne cene ili proizvodnje, s ciljem da se stekne konkurentska prednost. Ove prakse mogu ozbiljno naškoditi domaćim proizvođačima u zemlji u koju se roba uvozi, jer mogu podriti njihove cene i tržišne pozicije. U kontekstu Amerike, kada američka vlada smatra da kineski izvoznici „damperi” (oni koji praktikuju damping) utiču na tržište, pokreće antidamping istrage. Ako istrage pokažu da je došlo do dampinga i štete po domaću industriju, američke vlasti mogu uvesti antidamping carine na uvoz iz Kine. Ove carine mogu značajno povećati cenu uvoznih proizvoda i time omogućiti američkim proizvođačima da budu konkurentniji na domaćem tržištu. Kineski proizvodi koji često podležu antidamping merama uključuju čelik, tekstil, elektroniku... Takve mere se često koriste kao deo šire trgovinske politike, u kojoj SAD koristi antidamping carine kao alat za zaštitu domaće industrije i smanjenje trgovinskog deficita. Kina, s druge strane, često osporava ove mere pred Svetskom trgovinskom organizacijom, tvrdeći da one nisu u skladu sa međunarodnim trgovinskim pravilima.